menu
THE LINE - 170 km hosszú, 200 m széles metropolisz két "folyamatos", egyenes vonal formájú város, 500 méter magas felhőkarcolóból fog állni, amelyek között az összes városi funkció helyet fog kapni - a lakóterületektől kezdve az irodákig, iskolákig és parkokig.

A Szaúd-arábiai herceg, Mohammed bin Szalmán bejelentette A THE LINE tervezetét, egy 170 km hosszú metropoliszt, amely csupán két párhuzamos, tükröződő felhőkarcolóból áll, és a legkorszerűbb fenntartható technológiával kapcsolódik össze.

Az urbanisztikai tervezés - a 200 méter széles és 170 km hosszú metropolisz célja, hogy újraértelmezze a városfejlesztés fogalmát és azt, hogy milyenek lehetnek a jövő városai. Az elhíresült radikális csoport, a Superstudio, 50 évvel ezelőtt hasonló sci-fi utópiát képzelt el. De mennyire okos dolog a sivatag közepén egy vadonatúj várost tervezni, mielőtt 9 millió lakosa lenne, akik alig várják, hogy oda költözzenek?

A SOR - A lineáris metropolisz két "folyamatos", fal-szerű és 500 méter magas felhőkarcolóból áll, amelyek között az összes városi funkció helyet kap - a lakóterületektől kezdve az irodákig, iskolákig és parkokig. "A város vertikálisan rétegzett közösségeinek tervei felül fogják vizsgálni a hagyományos lapos, vízszintes városokat, és olyan modellt hoznak létre, amely a természet megőrzését és az emberi élhetőség javítását szolgálja." - mondta a szaúdi koronaherceg, Mohammed bin Szalmán. Valóban, egy okos közlekedési rendszer, amely a két óriási szerkezet hosszában fut, 20 perc alatt összeköti a város két végét. A szaúdi-arábiai kormány szerint A SOR teljes egészében megújuló energiaforrásokból fog működni. Külső tükörhomlokzata lesz, amely lehetővé teszi, hogy kis területe beolvadjon a környező sivatag természetébe.

A belső térben több híd köti össze a felhőkarcolókat, míg a parkok és a tetőkertek hozzájárulnak a város egyedi karakteréhez. A várost csomópontokra osztják, így az összes napi szolgáltatás 5 percen belül elérhető gyalog. Egy 512 km/h sebességre képes vasúti rendszer lehetővé teszi az emberek számára, hogy 20 perc alatt az egyik oldalról a másikra jussanak.

Eddig Szaúd-Arábia az olajalapú gazdaságra támaszkodott, de a világ gyorsan változik. Az energiaválság, az éghajlatváltozás és a változó geopolitika idején az ország célja, hogy új globális innovációs szereplőként pozícionálja magát, amely most nyit a világ felé. A NEOM projekt és a The Line metropolisz ennek a feladatnak felelnek meg.

De vajon a vadonatúj sci-fi város felépítése megoldja-e a problémát? Általában a városok organikusan fejlődnek az emberek igényeihez igazodva. A The Line főterve előre meghatározott, szakértők által kiválasztott és rangsorolt igények alapján kerül megvalósításra. A NEOM olyan várost ígér, ahol a legjobbak és a legfényesebbek élnek.

Egy páratlan szociális és gazdasági kísérletezés helye - szennyezés és közlekedési balesetek nélkül - világszínvonalú megelőző egészségügyi ellátással.

A projekt része a Szaúd-Arábiai Vízió 2030 programnak, amelyről az ország azt állítja, hogy 380 000 munkahelyet teremt és 48 milliárd dollárt ad hozzá az ország GDP-jéhez. A becsült építési költség 100-200 milliárd dollár között van - néhány becslés akár 1 billió dollárig is emelkedik. Eddig úgy tűnik, túl korai megítélni, hogy a 170 km hosszú metropolisz valósággá válik-e vagy egy vízió marad.

A jövőben azonban a projekt sikere és fenntarthatósága nagyban függ majd a lakók igényeitől és a globális körülmények alakulásától. A NEOM projekt és a The Line tervei rendkívül ambiciózusak, és ha megfelelően megvalósulnak, akkor új utakat nyithatnak az urbanizáció és a fenntartható városfejlesztés terén. Azonban továbbra is nyitott kérdés marad, hogy a jelenlegi kihívások és a megváltozó geopolitikai helyzet közepette sikerül-e Szaúd-Arábiának elérni céljait és megvalósítani ezt a forradalmi városkoncepciót.

Szólj hozzá a cikkhez


Ezek is érdekelhetnek

Facebook -beszélgetések